król rozrywki

POKAZ SPECJALNY FILMU „ODNALEŹĆ OBRAZY” W RAMACH CYKLU POKAZÓW EDUKACYJNYCH - 20.11.2017

POKAZ SPECJALNY FILMU „ODNALEŹĆ OBRAZY” W RAMACH CYKLU POKAZÓW EDUKACYJNYCH  - 20.11.2017

 

20 listopada (poniedziałek) 2017 r., godz. 13.30

w 75 rocznicę śmierci  MISTRZA

 

Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń,

Reżyser Benjamin Geissler*,

Kino Atlantic,

Entropia Słowa

zaprosili

dyrektorów szkół, nauczycieli, wychowawców młodzieży, animatorów kultury, pedagogów szkolnych, młodzież od 7 klasy podstawowej

 oraz widzów Kina Atlantic

 

na Lekcję z… Bruno Schulzem**

 

połączoną z pokazem specjalnym filmu

 

 „Odnaleźć obrazy”***

film Benjamina Geisslera na podstawie pomysłu Christian Geissler 

 

                                                                                         

 

 

 Scenariusz:

- 13.30 - przywitanie widzów oraz wprowadzenie przez Elżbietę Ficowską 

- 14.00 – 15.50 – projekcja filmu

 

 Gospodarz spotkania: Artur Wolski

 

** Bruno Schulz, znany w całym świecie pisarz i malarz, polski Żyd, przeżył koszmary niemieckiej okupacji w galicyjskim miasteczku Drohobycz w latach 1941-1942. Na początku okupacji przetrwał dzięki malowaniu fresków dla dzieci oficera SS Feliksa Landaua na ścianach pokoju dziecięcego w zajętej przez niego willi.Bruno Schulz został zastrzelony przez SS 19 listopada 1942 r. Mimo aktywnych poszukiwań po Drugiej Wojnie światowej, jego freski nie były odnalezione aż do 9 lutego 2001 r., kiedy odkrył je reżyser-dokumentalista Benjamin Geissler. W maju 2001 r. przedstawiciele Muzeum Pamięci Ofiar Holocaustu Yad Vashem z Jerozolimy wywieźli fragmenty fresków z Ukrainy, co wywołało międzynarodowe spory.

*** ”Odnaleźć obrazy” dokumentuje poszukiwania, odkrycie i nagłe zniknięcie fresków Brunona Schulza, łącząc w całość elementy historii najbardziej kontrowersyjnego nabytku muzealnego w ostatnich latach. Yad Vashem głosi własne moralne prawo do własności nad freskami. Ukraińskie i polskie władze określiły wywiezienie fresków jako sprawę kryminalną. A cóż mówią Żydzi z Drohobycza?Ten film daje możliwość widzom, towarzyszyć reżyserowi w jego próbach przedarcia się przez straszliwie zawikłane meandry zarówno opublikowanych, jak i wciąż jeszcze nie znanych świadectw o Brunonie Schulzu i ostatnich dniach jego życia.Bruno Schulz urodził się w roku 1892 w Drohobyczu, małym miasteczku w Galicji, prowincji Austro- Węgierskiej. Myślał i pisał po polsku, pozostał w rodzinnym miasteczku mimo licznych propozycji wyjechania stamtąd, czując, że nie mógłby tworzyć gdzie indziej. Położony w przedgórzach Karpat Wschodnich, zróżnicowanym zarówno gospodarczo, jak i kulturowo galicyjskim regionie naftowym, Drohobycz był jednym z najważniejszych centrów kultury żydowskiej w przedwojennej Europie. Większość Żydów została zamordowana w obozie zagłady w Bełżcu i w lasach Bronicy.“Odnaleźć obrazy” zapoznaje nas z tymi nielicznymi, kto przeżyli i pamiętają Schulza, łącząc jego poetyckie i fantasmagoryczne wizje ze współczesnością.

Cytaty z utworów Brunona SchulzaSKLEPY CYNAMONOWE (1934)...Jest lekkomyślnością nie do darowania wysłać w taką noc młodego chłopca z misją ważną i pilną, albowiem w jej półświetle zwielokrotniają się, płaczą i wymieniają jedne z drugimi ulice. Otwierają się w glębi miasta, żeby tak rzec, ulice podwójne, ulice sobowtóry, ulice kłamliwe i zwodne. Oczarowana i zmylona wyobraźnia wytwarza złudne plany miasta, rzekomo dawno znane i wiadome, w których te ulice mają swe miejsce i swą nazwę, a noc w niewyczerpanej swej płodności nie ma nic lepszego do roboty, jak dostarczać wciąż nowych i urojonych konfiguracyj. Te kuszenia nocy zaczynają się zazwyczaj niewinnie od chętki skrócenia sobie drogi, użycia nie zwykłego, lecz prędszego przejścia. Powstają ponętne kombinacje przecięcia zawiłej wędrówki jakąś nie wyprobowaną przecznicą...GENIALNA EPOKA (1937)...Tobie, Szloma - rzekłem - mogę zdradzić tajemnicę tych rysunków. Już od początku nachodziły mnie wątpliwości, czy jestem naprawdę ich autorem. Czasami wydają mi się mimowolnym plagiatem, czymś, co mi zostało podpowiedziane, podsunięte... Jak gdyby coś obcego posłużyło się mym natchnieniem dla nie znanych mi celów. Gdyż muszę ci wyznać - dodałem po cichu, patrząc mu w oczy - znalazłem Autentyk...- Autentyk? - zapytał z twarzą rozjaśnioną nagłym blaskiem. - Tak jest, sam zresztą zobacz...Fragmenty dialogów z filmu “Odnaleźć obrazy”Dora Kacnelson, Zreformowana Kongregacja Żydowska, Drohobycz:“Ci z Yad Vashem uważają, że są najważniejszymi Żydami, a my, Żydzi, którzy pozostali w Europie Wschodniej, żyjemy w różnych krajach, w biedzie, pozbawieni praw. Mogą nas ignorować. Nie rozumieją naszego sposobu życia. Nie mogą pojąć, dlaczego pozostajemy tutaj. W Iwano-Frankiwsku (Stanisławowie) mieszka 800 Żydów. W całym obwodzie jest nas 2 tysiące, i jeszcze 8 tys. w obwodzie Lwowskim. Ci ludzie nie mają wielkiej mądrości Żydów. Bowiem mądrość żydowska widzi cały świat jako jeden wielki obraz. Tak, pozostajemy tutaj, ale kochamy Izrael. Izrael potrzebuje naszego wsparcia.”Christian Geissler:“Bruno Schulz, między innymi, powiedział, że rzeczywistość jest cieniem słowa. Mniej więcej tak. Myślę, że to bardzo dziwne. Ten efekt wytworzył się w momencie, kiedy został namalowany. W trakcie malowania jeszcze tego nie widać, ale po 40 latach górna warstwa farby stopniowo obłupuje się i odpada. Więc przawdziwe kształty ukazują się w postaci cieniów. Rzeczywistość... obrazu w postaci cieniów.”Harry Zeimer, Jerozolima:“Polacy mają Muzeum Mickiewicza z wielką ilością ekponatów, związanych z Schulzem, grafik i rękopisów. Jesteśmy jedynymi, którzy nie mają nic. Mam na myśli Żydów, a przecież on był Żydem. Pisał po polsku, ale pozostawał Żydem. I został zabity za to, że był “Sau Jud”! Nie wiem, dlaczego mamy pozostać bez niczego. Powinniśmy coś mieć. Ale to nie moja sprawa. ...Wszystko w porządku. Nie potrzebowali ani polskich, ani ukraińskich władz. Zrobili to jak dobrzy złodzieje. Po prostu przyszli i wzieli.”Apolonia Klügler, Drohobycz:“Napracowali się, a teraz zrobili z nich ‘tata wariata’, jak mówią po drohobycku.”

 

* Benjamin Geissler urodził sie w r. 1964 w Niemczech. Zaczynał swoją karierę reżyserską biorąc udział w pracy nad filmami skali Broadway Bound Neila Simona, Simple Men Hala Hartleya, Bad Lieutenant Abla Ferrary. Później zajął się wlasnymi filmami dokumentalnymi, połączonymi z długotrwałymi projektami badawczymi. Jest reżyserem filmów Bussmanns im Wald (1989-1990), Vincenzo Floridia, or the last Rose of Noto (1994-1995), Skok Czasu (1997-1999) Odnaleźć obrazy (1999-2002), Lost Pictures ∞ Lost Memory? (2009) i ... Messina (2013 – 2016).Z okazji Roku Brunona Schulza 2012 – 70. rocznica jego zamordowania, po wieloletnich staraniach, Benjamin Geissler rekonstruuje ostatnie dzieło geniusza w instalacji multimedialnej w skali zgodnej z oryginałem. Instalacja Pokoik z freskami Brunona Schulza został pokazany na 5 wystawach: Berlin, Martin- Gropius-Bau · Luxembourg, Institut Pierre Werner – Institut culturel européen – CCRN, Agora · Freiburg, E- Werk · Hamburg, Sammlung Falckenberg/Deichtorhallen · Zittau, Światowa premiera – Gerhart Hauptmann-Theater. Geissler mieszka i pracuje w Hamburgu.Szczegółowe informacje w języku angielskim, niemieckim i włoskim: www.benjamingeissler.de

 

 

fot. arch. Kino Atlantic

 

Copyright © 2015 - 2016 Kino Atlantic | Realizacja: Azure

Vector Soft Pepsi Pepsi