Otwarcie kina

Lekcja o… MAŁEJ ZAGŁADZIE

Lekcja o… MAŁEJ ZAGŁADZIE

"Lekcja o… MAŁEJ ZAGŁADZIE"

23 marca 2020 r. (poniedziałek), godz. 12:30

Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno - Społecznych i Szkoleń
oraz
Kino Atlantic

mają przyjemność zaprosić
dyrektorów szkół, nauczycieli, wychowawców młodzieży, animatorów kultury, pedagogów szkolnych
a przede wszystkim młodzież od 14 roku życia

na rozmowę z Anną Janko*- autorka książki „Mała zagłada”

oraz Natalią Koryncką-Gruz** - reżyserką dokumentu pod tym samym tytulem

 

Scenariusz wydarzenia:
12:30 - przywitanie widzów
12:35 - 13:35 - projekcja dokumentu „Mała zagłada"
13:40 - 14:45 - rozmowa z Anną Janko oraz Natalią Koryncką -Gruz, którą poprowadzą: Arkadiusz Walczak (dyr WCIES-u) oraz Artur Wolski
14:50 - wspólne zdjęcie


Aby wziąć udział w wydarzeniu 23 marca należy wypełnić formularz do 15 marca, każde zgłoszenie zostanie przez nas potwierdzone najpóźniej do 15 marca.


- klasy (od 14 roku życia) (kliknij tutaj)

- nauczyciele, dyrektorzy szkół, wychowawcy, animatorzy kultury (kliknij tutaj) - zaproszenie pojedyncze

- widzowie (kliknij tutaj)

UWAGA: spotkanie będzie rejestrowane foto i video!

Przypominamy, że projekcja i spotkanie po nim są wydarzeniem integralnym

 

Mała zagłada to opowieść o dziedziczonej traumie – matka autorki jako mała dziewczynka ocalała z pacyfikacji wsi Sochy na Zamojszczyźnie. Odziedziczonej – strach jest bowiem „rodzajem pamięci” twierdzi Anna Janko, która dopiero jako dojrzała pisarka była w stanie zmierzyć się z tym trudnym tematem. Autorka stara się zrekonstruować rodzinną tragedię – odwołując nie tylko do wspomnień bliskich, mieszkańców Soch, ale i do dokumentów oraz literatury poświęconej doświadczeniu wojny. Książka zawiera postscriptum – „spis osiemdziesięciu ośmiu domów wsi wraz z ich mieszkańcami, z krótką informacją o ich losach” – unaoczniający, jak wiele osobistych dramatów kryją w sobie dzieje jednej zamojskiej wsi. Anna Janko nie ogranicza się jednak do czasu wojennego – miniona wojna istnieje we współczesności właściwie cieleśnie, wiele zdarzeń z późniejszych dziejów rodziny daje się tłumaczyć właśnie przez dziecięcą traumę. Autorka odwołuje się do licznych źródeł pisanych, snuje rozważania o naturze zła, o odpowiedzialności za zbrodnie. Poszukiwanie prawdy o tym, co zdarzyło się w Sochach, staje się nie tylko moralnym imperatywem, ale także środkiem do samopoznania i rodzajem terapii.

 

* Anna Janko (ur. 1957 w Rybniku), poetka, pisarka, felietonistka. Pochodzi z poetyckiej rodziny – poetami są jej matka Teresa Ferenc, ojciec Zbigniew Jankowski oraz siostra Milena Wieczorek. Jako debiutowała bardzo młodo zbiorem List do królika doświadczalnego (1977) i od razu były to świetnie przyjęte przez krytykę wiersze. Równie pozytywnie był przyjęty debiut prozatorski Dziewczyna z zapałkami autobiograficzna opowieść o kobiecie tkwiącej w nieudanym małżeństwie i przytłoczonej wychowywaniem dzieci. Omawiając prozę Janko, zwracano uwagę na jej wcześniejsze doświadczenie poetyckie, które miało wpływ na jej esencjonalny, znakomicie wyważony styl. Poszczególne jej powieści były m.in. nominowane do Nagrody Europy Środkowej Angelus, do Nagrody Literackiej Nike. Mała Zagłada została uhonorowana Nagrodą Literacką Miasta st. Warszaw

 

** Reżyseria: Natalia Koryncka-Gruz Scenariusz: Natalia Koryncka-Gruz, Anna Janko (na podstawie książki Anny Janko “Mała zagłada”) Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej
Bohaterkami filmu są Teresa Ferenc (81 l.), która przeżyła pacyfikacje Soch, jej córka, Anna Janko (57 l.), pisarka i wnuczka Zuzanna Majer (30). Dla Matki wojna jest bezpośrednim wstrząsającym doświadczeniem o charakterze totalnym, dla Córki jest bolesną opowieścią rodzinną, dla Wnuczki zaś jest czymś rozpoznawanym np. w kontekście wojennych gier komputerowych, historią, której nie chce dopuścić do swojego życia. Scenariusz filmu oparty jest na wydanej w 2015 roku książce „Mała zagłada” Anny Janko. Animacje wycinankowe w filmie stworzyła córka narratorki, wnuczka bohaterki tragicznych wydarzeń Zuzanna Majer. Jej prace podkreślają ludzki, najprostszy wymiar odbioru tragedii i to, jak trauma zmienia relacje i role społeczne.

 

 

Copyright © 2015 - 2016 Kino Atlantic | Realizacja: Azure

PARTNERZY KINA:

Vector Soft Rzeczpospolita CoJestGrane Selectivv Pepsi